mandag 15. april 2013

Photostory på SFO

Jeg tok med meg 4 barn, et kamera, ski, akebrett og skøyter. Fikk tillatelse til å ta med barna litt utenfor skolens område og opp til en skøytebane. Her skulle barna få ta bilder av hva som helst og kunne bruke skiene, skøytene eller akebrettet som hjelpemiddel til bildene deres.  Barna var veldig kreative og knipset i vei. Vi brukte et enkelt digitalkamera og vi trengte derfor kun en liten kort gjennomgang om hvilke knapper som skulle trykkes på og at det var viktig å holde snoren kameraet henger i rundt armen.  Da barna hadde tatt ca 4 bilder hver som de var fornøyde med tuslet vi tilbake til skolen. Da vi kom på skolen igjen satte vi oss ned foran pcen og lastet opp bildene. Jeg viste dem en gang hvordan man skulle legge til tekst, redigere fargen på bilde, størrelsen på bilde osv. De kom raskt i gang og syntes det var veldig gøy. Poenget med å legge inn disse bildene var at barna skulle få muligheten til å skrive ned følelser og tanker de får med å se på disse bildene. De hadde mange ideer og de var veldig flinke til å inkludere alle og vente på tur. Så det ble også litt øving på sosial kompetanse under aktiviteten min. Det var viktig at jeg var der under hele aktivteteten hvis de evt trengte hjelp og for å passe på at de digitale verktøyene bare var et verktøy for å nå målet å uttrykke følelser og meninger og kunne sette sammen ord og bilder.

Resultatet av aktiviteten ble veldig bra og barna syntes det var veldig gøy og hadde lyst til å vise resultatet videre til klassekamerater og foreldre.



Bilde er tatt fra google

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar