onsdag 6. februar 2013

Sosial kompetanse

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt sammen med andre i samfunnet. Sosial kompetanse består av syv  hovedområder, som brukes når man skal definerer sosialkompetanse:

* Empati og rolletaking
* Prososial atferd
* Samarbeidsferdigheter
* Selvkontroll
* selvhevdelse
* Ansvarlighet.
* Lek, glede og humor.

Sosial kompetanse utvikles gjennom disse fem ferdighetene. Empati og rolletaking kan vi utvikle med at vi lærer barna å hjelpe hverandre og vente på tur. Jeg har sett dette i praksis da en elev hjalp en annen medelev med å bære ned sekken fra klasserommet og til SFO- gangen fordi han hadde så mye å bære på.  Prososial atferd utvikles at barna lærer å utføre positive sosiale handlinger som for eks å kunne gi hverandre positive tilbakemeldinger og rose hverandre. Dette opplevde jeg i praksis da en elev sa til en annen medelev at hun hadde tegnet en fin tegning. Samarbeidsferdigheter utvikles med at barn lærer å kunne dele og hjelpe andre. Det er også viktig at de lærer å kunne samarbeide både med barn og voksne. Jeg så et eksempel på Samarbeidsferdigheter i praksis når jeg så to elever samarbeidet med å bære opp melk til resten av klasserommet.Selvkontroll utvikles med at elevene lærere å tilpasse seg fellesskapet og ta hensyn til andre. De må kunne klare å innordne seg selv, takle konflikter og vente på tur. Eksempler på selvkontroll i praksis har vært når to elever har hat en konflikt over hvem sin tur det var å låne limet så bestemte den ene eleven seg for i stedet for å bli sint og reagere emosjonelt så sa han at hun kunne få ta limet først, men måtte love å levere det til han når hun var ferdig, også gikk han.
Selvhevdelse utvikles når barn lærer å hevde seg selv og våre egne meninger på god måte. Man må kunne markere seg sosialt ved å uttrykke egne meninger og standpunkter og tørre å stå imot gruppepress. I praksis så jeg elev som ble spurt av to andre elever i klassen som er litt mer rampete enn den eleven som stod alene. De ba han om å si til en annen jente i klassen at han var forelsket i henne. De to litt rampete guttene maste veldig, men han gutten som ble spurt stod i mot gruppepresset og sa: Nei! Dette er da et eksempel på selvhevdelse. Ansvarlighet utvikles når barn lærer å ta vare på sine egne og andres ting. Et eksempel på ansvarlighet i praksis så jeg når en gutt hadde lånt en tusj av en annen medelev, og når det var friminutt hadde han helt glemt å levere den tilbake. Han tok da ansvar for den andre eleven sin ting med å komme bort til meg ute i friminuttet og fortalte meg at han hadde lånt en tusj av en medelev, men hadde glemt å legge den tilbake på plassen hennes, og var redd den skulle være bort når de kom inn igjen. Vi gikk da inn sammen i klasserommet og la tusjen til medeleven tilbake på plassen hennes. Lek, glede og humor utvikles når barn lærer seg å kunne skille lek fra annen aktivitet og lære seg å tolke ulike lekesignaler. Dette kan læres gjennom leker som rolle lek, som for eksemple mor og far.

2 kommentarer:

  1. Utrolig bra at du først forklarer fagbegrepene teoretisk og deretter tar med eksempler fra din egen erfaring i praksis! =)

    SvarSlett
  2. Det virker som du ahr god forståelse for dette temaet. Veldig fint at du tar med eksempler fra praksisen din :)

    SvarSlett