onsdag 5. desember 2012

KONFLIKT :/

KONFLIKTSITUASJONER PÅ PRAKSIS PLASSEN MIN.

Det oppstår flere diskusjoner hver eneste på praksisplassen min, noen større enn andre. Men alle konfliktene er viktig, selv om du måtte syntes det er latterlig eller barnslig er det viktig at du tar ansvar og prøver å løse konfliktene som skjer på praksisplassen.  Hvis jeg skal komme med et eksempel så har jeg en gutt i klassen der jeg er, som er veldig bestemt og vil alltid få viljen sin. Om han ikke får det som han vil, eller ikke er fornøyd med beslutninger som tas på skolen så trekker han seg unna og nekter å delta. Han har også en ganske stor innflytelse på de andre guttene i klassen, noe som gjør at alle guttene blir noen rampebarn når han også blir det. Når jeg da, som er ny for han og ikke "voksen" i deres øyne, gjør da dette at ikke får samme respekt som selve læreren og evt andre lærere. Dette kan bli ganske slitsomt, spesielt når det i situasjoner med dette barnet som er veldig vrang. En gang fikk han være med meg inn på et lager for å hente noe han trengte til en matte oppgave, han startet da og ta ned andre ting fra lageret. Han hørte ikke på meg, da jeg ba han legge det fra seg og det endte med at han tok gjenstanden og løp ut av rommet og tilbake til klasserommet for å vise de andre guttene hva han hadde fått tak i. Siden læreren var midt i undervisningen, så kunne jeg ikke akkurat spørre henne om hjelp, jeg måtte da sette meg ved siden av han og si at jeg måtte få den tilbake, fordi den tilhørte et spill. Han hadde ikke bruk for den tingen i det hele tatt. Han hørte da ikke på meg, helt til jeg sa jeg kom til å ta opp dette med læreren din og at jeg sa at hun virkelig kom til å bli skuffet og sint for at du gjør noe du vet veldig godt at du ikke får lov til. Han ga den da til meg, og jeg fikk løst denne situasjonene. Denne konflikten ble da mellom meg og han gutten i klassen, heldigvis gikk det veldig fint! selv om dette er en veldig liten konflikt, så var det viktig å få ordnet opp i den.

3 kommentarer:

  1. Bra innlegg:) Enig i det du sier om at barna respekterer oss på BUA mindre, siden de ikke ser på oss som "voksne".

    SvarSlett
  2. Fint at det løste seg til slutt da :) bra skrevet

    SvarSlett
  3. Det er veldig bra måte å håndtere en konflikt på, liker at du tar ansvar!:D gooooooood:D

    SvarSlett